Historien om Kosta Boda
Kosta og Boda er egentlig tre fabrikker i landsbyerne Kosta, Boda og Åfors i Småland, Sverige. De har hver især spændende historier og erfaringer, men står sammen under brandnavnet Kosta Boda. Hele området kaldes i Sverige "Glasriket" (Glasriget).
Kosta: Grundlagt allerede i 1742 på opfordring af Kong Frederik I, af to landshøvdinger og generaler i Karl XII's hær fra Kronoberg og Kalmar sogn. Navnet stammer fra grundlæggerne: Anders Koskull og Georg Bogislaus Staël von Holstein, Ko-Sta. Tapre og betydningsfulde mænd der grundlagde Sveriges ældste og største glasværk. Produktionen de første 150 år var primært vinduesglas til Tessins slotsbyggeri i Stockholm, luksus drikkeglas til Kongehuset samt kirkelysekroner.
Efter den industrielle revolution i 1800-tallet, blev der store ændringer. Hos Kosta var halvdelen af produktionen stadig
vinduesglas. Konkurrencen intensiveredes og efterspørgslen efter prydglas og husholdningsglas steg. Man hentede inspiration til udformning og design i Tyskland og siden også i Frankrig. I Stockholm åbnede Kosta egen butik i 1866 og i 1870'erne blev Kosta et selvstændigt aktieselskab. Værkets største trussel kom under anden verdenskrig. Der var tale om at lukke værket, men den unge Axel F. Hummel (ikke i familie med M. I. Hummel, Tyskland) forvandlede i løbet af kort tid værket til en moderne glasindustri. Værket overlevede ved at lave serier af konserveringsglas, som blev eksporteret til det meste af verden.
Som tiderne ændrede sig, begyndte Kosta at producere designerskabte glasprodukter. Designerne blev direkte tilknyttet glasværket, og produktionen ændrede sig til et helt nyt udtryk og forskellige typer og stilarter af glasprodukter.
Fra 1970 øgedes både turismen (bilturisme til "Glasriket" i Småland) og eksporten, og i 1975 blev Kosta købt af Uppsala-Ekeby
Boda: Glasværket er grundlagt i 1864. Det var først ved århundredeskiftet at formgivere blev knyttet til fabrikken. Mellem 1953-1973 arbejdede Erik Höglund på Boda, og gjorde det svenske glas verdensberømt.
Åfors: Grundlagt i Kalmar sogn i 1876 af en glasblæser slægt fra Kosta. Her arbejder den meget berømte glaskunstner Bertil Valliens og hans hustru Ulrica Hydman-Valliens i deres store ateliér. Bertil Valliens er uden sidestykke svensk glas' "Grand old man". Gunnel Sahlin har også her lavet sine farvestrålende vaser i klart limegrønt, citrongult og blændende orange. Fusioneret med Kosta og Boda i 1976 for at danne KostaBoda.
Stemningen på Åfors er meget interessant, spændende og innovativ med tre internationalt anerkendte kunstnere, der virkelig brænder for at skabe i hvert sit udtryk og med hver sin ånd. Et sted hvor der er udviklet flere nye teknikker og stilarter.
En gammel tradition er igen indført, da man har genoptaget værksgudstjenester. Gudstjenesten foregår simpelthen midt i glasværkets produktionsområde.
Kunne man tænke sig at prøve den gamle ret "Hyttsill", er der mulighed for dette i "Glasriket". "Hyttsill" består af ovnstegte sild, flæsk, pølse, bagte kartofler med aromasmør og brød med smør. I gammel tid var glas-hytterne det eneste sted der blev rigtigt varmt om vinteren, så ikke kun glaspusterne, men også resten af flækken og forbipasserende vandringsmænd opsøgte glas-hytterne for at få varmen og et godt måltid mad. I dag foreligger muligheden for at smage denne ret så igen, og man kan endda få lov til at afprøve sine evner ud i glaspustningens kunst.
I 1960erne indledtes samarbejdet mellem glasværkene Kosta, Boda og Åfors. De tre værker er siden 1976 ét og samme firma. Kosta Boda har kapret en solid position i verden og sælges i næsten alle lande, og Norge især. Næsten 20 % af KostaBoda's samlede omsætning sker i Norge, hvorfor KB har haft eget datterselskab i Norge siden 1972.
Fra efteråret 1997 blev firmaet en del af kunstkonsortiet Royal Scandinavia. For pr. 1.juni 2005 at overgå til New Wave Group.
Designer-gruppen hos KostaBoda består idag af Monica Backström, Olle Brozén, Anne Ehrner, Kjell Engman, Ulrica Hydman-Vallien, Anne Nilsson, Gunnel Sahlin, Bertil Vallien, Ann Wåhlström og Göran Wärff.
Kosta Boda Glas er ikke alle mands eje. KostaBoda er dyrt, men det må kunst gerne være. Deres produkter kopieres livligt i lande med billig arbejdskraft, men det tager de som et kompliment. Vi må eksperimentere og være nytænkende.