Carl Larsson er kendt langt uden for sit hjemlands grænser og anses med rette for at være Sveriges nationalmaler.
I dag ved vi at de stemningsfulde billeder blev skabt af et sørgende menneske i evig konflikt med sig selv. For siden sin opvækst i Stockholms fattige proletarkvarterer kæmpede Carl Larsson for at slippe ud af det forråede miljø og finde lykken.
Han nåede til dels sit mål. Udadtil stod Carl Larsson for sin samtid som symbolet på den ideelle famileifar, der kærligt portrætterede sin kone og sine børn i hjemmet i Sundborn.
Men det var et glansbillede, han skabte af sig selv. For selv om hans omgivelser som voksen udstrålede lykke, var hans indre, for livet mærket af ulykkelige hændelser. Barndommens trøstesløshed, lillebroderens tidlige død og hans venindes død under fødslen af hans første barn var smertefulde minder, som til tider gjorde ham splittet, deprimeret og nærtægende.
Carl Larsson opnåede anerkendelse ved at vise livet, når det er smukkest. Og først med selvbiografien "Jag", der udkom 12 år efter hans død, gjorde han op med myten om sin ukomplicerede tilværelse. Dette hjalp på forståelsen af storheden og dybden i hans kunst: Kun den, der kender skyggesiden, kan se og vise solsiden så overbevisende.
Carl Larsson er måske den af alle Skandinaviske kunstnere, der nyder den største anseelse i verden. Fra alle sider er der bud efter hans kunst, når et af værkerne en sjælden gang kommer under hammeren på en af de anerkendte auktioner som f.eks. Sotherby´s eller Christie´s i London.
Carl Larson har bl.a. malet billederne (akvareler):
Blomstervinduet
Frokost under det store birketræ (omkring 1894-97)
Køkkenet
Mor og barn i æblegården
Azalea
Gården og udhuset
Her ses et af Carl Larsson's malerier, som hedder Frokost under det store birketræ.
Krebsefangst af Carl Larsson.